Time flies... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Harpenau - WaarBenJij.nu Time flies... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Harpenau - WaarBenJij.nu

Time flies...

Door: Lotte Harpenau

Blijf op de hoogte en volg Lotte

14 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Fawaka lieve lezers,

De Paasvakantie, heel onderwijzend Suriname keek er naar uit. De laatste week liep iedereen te stressen om de laatste toetsen af te nemen, cijfers in te voeren en het ergste: de laatste lessen af te ronden (lees hier: de laatste lessen te overleven) Maar goed, eindelijk werd het 17 april en voor we het wisten stonden we op 4 mei weer voor de klas.

Laten we bij het begin, beginnen. Na drie maanden een goed georganiseerd vrouwenhuishouden te hebben gerund was het zover.. De eerste mannelijke gast kwam de rust verstoren in huize Cordia. Niet dat het mij dwarszat aangezien het mijn eigen mannelijke gast was die ik met een groot enthousiasme van vliegveld zanderij ging halen!
Het was super leuk om eindelijk Martin mee te kunnen nemen naar de plaatsen waar ik het al zo vaak over had gehad en te laten proeven van het echte Surinaamse leven. Dat heb ik precies één dag kunnen doen want een dag later was het tijd voor dé trip naar het binnenland met de dames en directeur van het Christoforus Internaat.

De reis ging naar de Blanche Marie watervallen in het westen van Suriname aan de grens met Guyana. Na 9 uur hobbelen over de onverharde bauxietwegen* in een 8 persoonsbusje (terwijl we met 9 personen waren), kwamen we aan in het dorpje Apoera. Hier gingen we de komende nachten lekker hangen in onze hangmatten en genieten van de geweldige kookkunsten van onze gastheer. Het dorp wordt bewoond door de inheemse bevolking* van Suriname en was dan ook heel anders dan wat we tot dan toe gezien hadden. Alles was super netjes, leuke bijgehouden tuintjes en bovenal geen afval en troep langs de weg.
De volgende dag stapten we weer met frisse tegenzin ons busje in om er nu 3 uur in te hobbelen naar de watervallen. Na 2 uurtjes zat ons buske vast en moesten we wachten op onze upgrade wat een jeepje uit 1963 bleek te zijn. Gelukkig deed het beestje goed zijn werk en kwamen alsnog bij de adembenemende watervallen van Blanche Marie uit!
Op dag 3 stond een bezoek aan Guyana en de zandbank op het programma. We hoefden alleen even de rivier over te steken en daar stonden we dan, als echte globetrotters op Guyanees grondgebied. Na al deze overweldigende indrukken kregen we even de tijd om te relaxen op de zandbank die een paar uurtjes per dag oprees uit de Corantijnrivier.
Helaas brak de 4e en laatste dag alweer veel te snel aan en mochten we weer 10 uur terug rijden naar de bewoonde wereld die Paramaribo heet.
Ondanks dat het een hele tocht was heb ik super veel plezier gehad, gelachen om alle gekke situaties en grappen en genoten van het overweldigende natuurschoon van Blanche Marie!

Na terugkomst uit het binnenland stond de volgende mannelijke gast zo goed als voor de deur. Sariens vriend was ook erg nieuwsgierig wat we hier nou eigenlijk deden en waagde ook de grote oversteek. Opeens stonden er wel erg veel mannelijke producten op ons ééns zo georganiseerde make-up kastje en werd er gelachen om onze roze huisraad. Het was erg leuk met z'n allen en hebben gezellig samen koningsnacht gevierd bij het concert van de Dijk wat het gemis naar koningsnacht thuis weer goed maakte!

Alsof het allemaal nog niet leuk genoeg is hier in Suriname hadden Martin en ik ook een familiebezoek op Curaçao gepland. 5 dagen even samen op het stand liggen en rondgeleid worden door zijn neef die al 25 jaar daar woont. Een betere gids hadden we niet kunnen hebben! We hebben alle mooie plekjes en strandjes van het eiland gezien en mee gefeest op een klein lokaal festival.
Curaçao was echt geweldig en ik ben er stiekem een beetje verliefd op geworden. Het enige nadeel is dat ze daar winkels hebben, winkels met geweldige kleding.. en dat ik een zwak heb voor winkels met geweldige kleding! Dus ach, het was een kleine aanslag op mijn portemonnee maar ik heb er zeker voor gezorgd dat mijn garderobe niet meer in 1 tas mee kan naar Nederland!
Het was zeer geslaagd en ben blij dat ik er over 3 weken weer naar toe mag met mijn partner in crime Mandy!

De vakantie is inmiddels voorbij en we moeten weer hard aan het werk om de laatste puntjes op i te gaan zetten. Want, ondanks dat het voelt alsof we gister hier zijn aangekomen zijn we over 2 maanden al weer terug in Nederland en zijn onze 5 maanden voorbij gevlogen...

Tot de volgende keer!

x

* Bauxiet: ''Één van de belangrijkste grondstoffen/inkomstenbron van Suriname dat wordt verwerkt tot aluminium. Helaas gaat Suriname niet goed om met het winnen van bauxiet en is het belastend voor het milieu en brengt het geen werkgelegenheid op voor het land omdat ze de winning hebben uitbesteed aan het buitenland.
* Inheemse bevolking: Een respectvollere benaming voor indianen. Deze groep behoort tot een van de kleinste groepen van Suriname maar zijn wel de oorspronkelijke bewoners van het land.