Oh Boy.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Harpenau - WaarBenJij.nu Oh Boy.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Harpenau - WaarBenJij.nu

Oh Boy..

Door: Juf Harpenau

Blijf op de hoogte en volg Lotte

10 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is een tijdje geleden dat ik een blog heb gepost. Dit is natuurlijk niet erg netjes, maar hé je kan het me niet kwalijk nemen dat ik me gewoon heel erg goed aanpas aan het Surinaamse levensmotto: 'doe vandaag niet wat je ook morgen of volgende week kan doen' Dus bij deze: Mijn blog.

Om te beginnen waar ik de vorige keer geëindigd ben moeten we toch wel wat weekjes terug. Naar 17 maart op precies te zijn (schaam).
Op 17 maart werd het Hindoestaanse nieuwjaar/lente feest gevierd met muziek, lekkere hapjes en.. verfpoeder! Geen neppe, dure colorsplash maar het originele Holi Phagwa. Na ons goed te hebben bewapend met ieder 4 bussen verfpoeder sprongen we met ons witte shirt het slagveld op. Binnen 2 min zagen we eruit als een prachtige regenboog, na 2 uur als een mislukte kindertekening en s avonds waren we een grijze stofwolk geworden. Het feest 's avonds was geweldig! Surinamers laten geen moment voorbij gaan als ze kunnen feesten en ze hadden dan ook groots uitgepakt met diverse dj waaronder Chuckie.

Tot zo ver de grote feesten en het begin van het echte leven.
Op de maandag en de dinsdag geef ik les aan alle klassen van de St. Paschalisschool. Het is lesgeven is niet te vergelijken met Nederland om alleen al te beginnen met het lesgeven zonder PowerPoint, Prezi, filmpjes en de mogelijkheid om van alles uit te printen. Het is wel echt een uitdaging om tijdens de les toch wat interactie met de leerlingen te krijgen aangezien ze gewend zijn om te luisteren en aantekeningen over te schrijven. Ze kijken me dan soms ook met grote verbaasde ogen aan als ik ze vraag wat hun mening over een onderwerp is.
Ook is de docentenkamer echt een beleving! Niemand weet elkaars voornaam maar spreken elkaar aan met juf.. of meester.. Verder praten ze ook niet echt met elkaar en komt er af en toe een diepe zucht en de opmerking: Oh Boy..(wat eigenlijk zo iets als 'mijn hemel' betekent) achter een hoge stapel nakijkwerk vandaan. Eigenlijk vind ik alles wel erg vermakelijk om het te observeren (voornamelijk omdat ik weet dat ik over een paar maanden weer oud en vertrouwd in de luxe van de Nederlandse middelbare school sta) en houd ik het prima uit.
Op de overige dagen lopen Mandy en ik stage op het onderzoeksinstituut van de Anton de Kom universiteit. Ik onderzoek wat de invloed is geweest van het Congres van Wenen (1814-1831) op de Nederlandse koloniën Suriname, Essequibo en Berbice. Dit is behoorlijk pittig want er is niet zo veel over geschreven.

Naast al het harde werken hebben Mandy en ik onze Nederlandse hobby weer opgepakt. Erg spannend is het niet maar we zijn zó gelukkig als we met een overload aan eten, slechte illegaal gebrande dvd's en een borgoe'tje* op de bank liggen! Kaarsjes aan, filmpje aan, vorken in de aanslag en bikken maar!

Nou dit was het voor deze keer. De volgende keer zal m'n blog een stuk spannender zijn!

Mis 'm niet! ;)

Mo Syi!!

Xx

* Surinaamse rum, Het drankje van alle stagiaires in Suriname. Goedkoop en lekker als je het mixt met cola of sprite!

  • 10 April 2014 - 23:01

    Martin:

    Erg vermakelijk om te lezen onder het genot van een borgoe

  • 11 April 2014 - 09:51

    Marit:

    Leuk om je blog te lezen Lotte. Interessant om ook zo les te geven in het buitenland... Geniet ervan! Groetjes Marit

  • 27 April 2014 - 12:43

    Simone Groeneveld:

    Interessant, verschillen in de docentenkamer, daar heb ik nog nooit iets over gehoord. Jullie hobby is film kijken? Je onderzoek klinkt inderdaad zeer academisch, ik ben benieuwd wat eruit komt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 17 Dec. 2013
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 6044

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 03 Juli 2014

Stage Suriname

Landen bezocht: