Budget Bridge! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Harpenau - WaarBenJij.nu Budget Bridge! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Harpenau - WaarBenJij.nu

Budget Bridge!

Door: Lotte Harpenau

Blijf op de hoogte en volg Lotte

14 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

It's Budget time, want ik heb het zwaar! Of liever gezegd mijn portemonnee heeft het zwaar.
Het probleem ligt bij het hoge Primark gehalte van Suriname. Alles is hier leuk, lekker en bovenal goedkoop! Jurkjes, tassen, schoenen, lekkernijen en ga zo maar door. Alles wat ik in m'n handen heb wil ik hebbe, hebbe, hebbe, want ach, het kost toch niets! Maar helaas is mijn rekening geen onuitputtelijke bron en moeten we soms het blutte studentje gaan uithangen! ;)

Afgelopen weekend zijn we met z'n drietjes naar Overbridge* geweest. Het was een heerlijk, ontspannen weekendje en we zijn lekker bijgekleurd.
De meeste stagiaires gaan er met de taxi naar toe en betalen daar goudgeld voor. Wij natuurlijk niet want wij gingen budget!
Onze tour: zaterdagochtend om 8 uur zaten bij in de bus voor 2 euro naar Overbridge. Iedereen lachte ons uit want eenmaal afgezet bij de weg naar Overbridge moesten we nog 8km lopen voor we er daadwerkelijk waren. Na een rit van anderhalf uur stonden we in de bloedhitte aan het begin van onze helse wandeling. Het waren 5 hele zware en warme stappen maar daar stopte auto nummer 1 al met de vraag: 'waar moeten de dames naar toe'? Naar ons idee keek de bestuurder iets te verlekkerd en we wezen het aanbod vriendelijk doch resoluut af. 3 stappen verder stopte auto 2 en daar hadden we meer vertrouwen in. Het was een pick-up en we sprongen enthousiast op en neer of we pleassss in de bak mochten zitten (wat natuurlijk mocht) en waren zo blij als een kind toen de chauffeur overdreven hard optrok! Eenmaal pal voor de ingang afgezet was ons enthousiasme genoeg voor de chauffeur en wilde niets voor de rit hebben. Ook de hut voor onze hangmatten werd na lief lachen de helft goedkoper en na een paar keer onnozel naar onze pas gekochte hangmatten te hebben gekeken werden die ook nog voor ons opgehangen!
In de avond vertelde de parkbeheerder dat in het vijvertje naast ons kleine kaaimannen konden zitten en dat als je met je zaklamp over het water scheen je hun oogjes zag oplichten. Helaas zaten er die avond alleen maar padden in het water en wij waren natuurlijk een beetje teleurgesteld. De arme man kon niet tegen onze beteuterde gezichtjes en probeerde ons op te vrolijken door een geïmproviseerde kaaimannen tocht met ons te gaan lopen. Na een tijdje lopen langs alle watertjes van het park zagen we uiteindelijk 3 paar ogen oplichten van 2 kleine en 1 volwassen kaaiman (waarbij de man verlekkerd over kaaimannen saté begon) . Alsof dit allemaal al niet lief genoeg was, kregen we de volgende morgen de uitnodiging om mee te gaan naar Jodensavanne* aangezien er nog 3 plekken over waren in de boot die toch al door rijke 'Bakra's'* betaald was (wij hoefde allen maar 4 euro entree bij het park te betalen) :D De dame en heer in kwestie waren een beetje verbaasd dat 3 stagiaires zo'n dure trip konden/wilden betalen maar na onze uitleg dat we geschiedenisstudenten waren leken ze het te begrijpen.
Eenmaal terug kregen we een lift aangeboden naar de stad en zo kwam ons heerlijke (budget) weekendje Overbridge aan een eind.

We zijn deze week begonnen met onze stage op een middelbare school. Dit is echt een hele ervaring omdat bijna alles verschilt met Nederland. Er zijn bijvoorbeeld geen dichte, maar afgescheiden lokalen met kleine muurtjes waardoor het altijd rumoerig is. De kinderen lopen allemaal in uniform en in i.p.v. wisselende lokalen blijven de kinderen de hele dag in hun eigen lokaal. Het is erg leuk om met de kinderen te kletsen over de verschillen tussen Suriname en Nederland (temperatuur, en of de kinderen in Nederland liever waren dan de Surinaamse) en te horen dat een groot deel van hun familie in Nederland woont en dat ze er heel graag een keer naar toe willen gaan. Helaas wordt mijn geklets met de leerlingen niet altijd op prijs gesteld, omdat het hier heel belangrijk is dat de rollen duidelijk zijn. In Nederland wordt geleerd dat het heel belangrijk is om een band met je leerling op te bouwen, maar hier vinden de juffen dat er een grote afstand moet worden bewaard ten opzichte van de leerling. Ik probeer mij hier zo veel mogelijk aan aan te passen ondanks dat het soms moeilijk is.
Volgende week ga ik mijn eerste lessen geven en ik hoop dat ik de leerlingen dan nog net zo leuk als deze week vind!

Verder gaat het z'n gangetje en snuffel ik lekker rond in het Surinaams Nationaal Archief en de Bieb voor mijn onderzoek en gaan we nog elke week gezellig naar het internaat!

Be continued...

X

* Overbridge is een park/resort waar je lekker kan zonnen en zwemmen. Het park is geïnspireerd op de stranden van Haïti en aangekleed met leuke hutjes waar je je hangmatje op kan hangen. Veel families gaan gezellig een dagje naar overbridge en nemen hun hele inboedel mee en koken daar voor de hele familie!
* Surinaamse benaming voor (rijke) blanke/Nederlander.
*Jodensavanne: plek waar je overblijfselen van de grote Joodse gemeenschap in Suriname nog kan zien. De ruïne van de synagoge en de joodse begraafplaats waren heel indrukkend om te zien.

• 27 April 2014 - 12:38

Simone Groeneveld:

Ik heb erg gelachen om hoe jullie je uitstapje naar Overbridge aanpakten. Verder leuk om te lezen over verschillen op scholen. Goed dat het onderzoek ook goed op gang komt.

• 24 Januari 2015 - 14:14

Jan:

Ja Lotte die kaaimannen laten zich heel makkelijk vangen als je in het donker in hun rood oplichtende ogen schijnt. Heb zelf ooit een kaaimannetje uit een zijtak van de Rio Negrorivier bij Manaus in mijn handen gehad.