Spang! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Harpenau - WaarBenJij.nu Spang! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lotte Harpenau - WaarBenJij.nu

Spang!

Door: Lotte Harpenau

Blijf op de hoogte en volg Lotte

05 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

We hebben het druk. Nu hoor ik je denken 'druk'? ja echt we hebben het druk! Bruiloften, verjaardagen, marktjes bezoeken, drankjes doen en ook nog onderzoek, stage en huiswerkbegeleiding!!! Zie je..? We hebben het druk!

Mijn leven in SU begint langzaam vaste vormen aan te nemen. Ik weet waar alles is, waar ik wat moet halen, hoe het verkeer werkt (toeteren, gassen en links rijden) en dat als je om 3 uur vrij bent je toch echt om half 3 weg moet zijn anders ben je een uitslover. Sinds kort hebben we ook fietsen en voel ik me helemaal thuis als ik door het drukke verkeer cross met m'n fietsje!
Onze weekenden brengen we lekker rustig door met hier en daar een marktje bezoeken en boodschapjes doen.
Alles wat je niet bij de buurt Chinees kan halen kan je vinden bij de Choice, die alles heeft wat ons Nederlandse hartjes begeert! De eerste keer dat we er waren liepen we als kleine kindjes in een snoepwinkel kirrend rond. Bij de kassa verdween ons geluksgevoel als sneeuw voor de zon toen we naast de Nederlandse producten ook de Nederlandse prijs moesten betalen. Ach, we redden het nog wel 4 maanden zonder tomatensoep. ;)
Naast de supermarktjes kan je ook prima spulletjes halen bij de lokale markten. De markten zijn hier echt een attractie op zich. Het is heerlijk om er een paar uurtjes rond te slenteren, hier en daar een praatje te maken en af en toe een hapje van de exotische, onbekende gerechten te nemen. De Javaanse markt is echt mijn favoriet door de leuke en gastvrije mensen die je zomaar op schaafijs en hapjes trakteren en je graag tekst en uitleg geven over de bijzondere waar op hun stalletje.

Naast al onze culturele en huishoudelijke uitstapjes wordt er natuurlijk ook gefeest! Onze feestjes zijn erg uiteenlopend, van bruiloften tot dansen in een clubs en van verjaardagen tot poolparty's. Het kan allemaal niet gek genoeg!
Om bij het begin te beginnen: een paar weken geleden nodigde onze 'Bonnie' oftewel de klusjesman ons op een maandagavond uit om een hapje roti te komen eten (Een aanbod wat wij natuurlijk niet konden afslaan). Na een hele tocht hadden we eindelijk de straat gevonden waar het huisje zou moeten zijn. Om het huis te herkennen had Bonnie gezegd dat er een paar auto's voor de deur stonden en dat we zo het terrein op konden lopen. Na al een paar keer eerder te zijn gestopt voor een huis met een 'paar auto's' kregen we het advies om nog even door te rijden want, daar zouden wel 100 auto's staan! Dit kon natuurlijk nooit over ons feestje gaan maar je voelt 'm al aankomen... het ging wel over ons feestje! Totally underdressed met jeans en slippers kwamen we aan op het blijkbaar 50 jarige verjaardagsfeest van Bonnies zwager. Zonder cadeau of glitter jurk, maar dat bleek niemand iets te deren! We werden overspoeld door enthousiaste mensen die het ge-wel-dig vonden dat we erbij waren!! Na een verplicht rondje op hindoestaanse muziek te hebben gedanst kregen we eindelijk ons bordje roti en een uitnodiging om op de bruiloft van aanstaande zaterdag te komen!
De bruiloft was echt een ervaring! Romantisch was het niet maar zeker indrukwekkend! We werden om 21.00 uur verwacht en dan zou de ceremonie beginnen. Bij aankomst werd de bruidegom gezegend en in de familie welkom geheten. De bruid was nog binnen en zou later naar buiten komen om haar eigen rituelen te volbrengen. Pas later ondergingen de bruid en de bruidegom samen de rituelen. Bonnie drong er op aan dat we overal foto's van moesten maken en we deden dit natuurlijk braaf al voelde we ons natuurlijk erg opgelaten om als een stel paparazzi fotograven overal voor te staan!!
Een feestje is in Suriname natuurlijk geen feestje als er niet een overkill aan eten is en dat gelukkig ook bij dit feestje het geval! Naast alle hapjes die we al hadden gekregen konden we om een uurtje of 12 ook aanschuiven aan het roti buffet wat ons langzamerhand echt de neus uitkomt. Het was een kwestie van zo snel mogelijk alles naar binnenschuiven en wegwezen voor de volgende lading rijst, masala en kouseband werd opgeschept. Rond een uurtje of 2 kwam het feest eindelijk op gang en konden we langzaam onze aftocht aankondigen. Mijn heupen en oren zijn namelijk echt niet gemaakt voor hindoestaanse muziek en dat geldt ook voor die van Sarien en Mandy.
Al met al was het een geweldige ervaring en ben ik blij dat we deze fantastische kans hebben gekregen!

Naast al deze feestelijkheden is mijn verjaardag ook niet ongemerkt voorbij gegaan. Mandy en Sarien hebben zich super uitgesloofd om het huis te versieren met zo veel mogelijk roze als ze konden vinden! 's Avonds zijn we lekker uiteten geweest en nog een borrel gedronken met de meiden van stage. Echt een super leuke dag en een hele ervaring om jarig te zijn met 30 graden!

Ook zijn Mandy en ik begonnen met het onderzoek aan de Anton de Kom Universiteit. We hebben onderzoeksvragen gekregen die ons gaan helpen om de Surinaamse geschiedenis beter te begrijpen. Het zijn uitdagende onderwerpen en we moeten dan ook het archief en de musea in duiken om er antwoord op te kunnen geven.

Tot de volgende keer!

X

• 27 April 2014 - 12:35

S. Groeneveld:

Jullie hebben het inderdaad druk! Met zeer uiteenlopende dingen. De bruiloft is wel een hoogtepunt, wat leuk dat jullie daarvoor werden uitgenodigd! En alsnog gefeliciteerd met weer een nieuw jaar erbij, ook al is het alweer even geleden.